Thursday, January 20, 2011

Pantang larang


Orang dulu terkenal dengan sifat sopan santun dan budi bahasanye.
Tak lupe pantang larangnya.
Mereka ini belajar melalui persekitaran mereka.
mereka banyak memerhaty keadaan alam
Sebab tu banyaknya wujud peribahasa.
seperti...
kalau dengar guruh di langit, air di tempayan jangan dicurahkan.
dan banyak lagi lah :)

Oke. ini antara pantang larang yang biasa bita dengar dulu.

Pelikkan bile dulu dulu orang tua kate jangan makan otak udang.
Nanti jadi bodoh.
Padahal  orang tua yang nak makan sebab otak udang tu sedap..Hee

Lepas tu, orang tua selalu cakap.
Jangan tunjuk kat pelangi nanti jari kudung.
Jadi kite pun nak tunjuk kat orang lain yang ada pelangi guna mulut je.
Terpakselah muncungkan mulut selagi boleh.
sebenarnya orang dulu dulu kata tak boleh tunjuk kat pelangi
supaya kita tak tertunjuk kat orang lain.
Mean salahkan orang lain.

ada lagi.
orang dulu kata kalau makan nasik tak habis nanty nasik nangis cam ni.. wuwu ~
kalau nasi nangis betul2 mesty kita takut nak makan nasi dah ^^
orang dulu dulu minta habiskan nasi supaya jangan membazir.
Itu je sebenarnye

Bila da besar dah boleh fikir dengan waras.
kenapa ada benda yang tak boleh dan boleh kita buat.
masa kecik kecik ikut je apa orang kata.
hee !
sebab apa yang tak boleh tu ada kebaikan yang kita sendiri tak tahu.
Setuju2 ?

Ps : jangan selalu menyalahkan orang lain. Ingatlah, kalau satu jari menunjuk ke arah orang lain, Ada 3 lagi jari yang menunjuk ke arah kita. Renungkan lah :)

2 comments:

TUN TIJAH said...

memang cdap otak udang tuh....suke2
tapi x bleh makan selalu.. tinggi kolesterol tu.
nnt dapat gout mcm abah plak..

TunTeja said...

hahaha.betul tu dik ;)

link bersangkutan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...