Sunday, December 27, 2015

Only mee Putrajaya

Hye.
Assalamualaikum

Minggu lepas
En suami teringin nak makan Only Mee
 Selalu only Mee ni ada kat SACC Mall Shah Alam je yang kami tahu
Kalau nak pergi sana jauh pulak dari langat ni. 
So google tiba tiba ada kat Putrajaya

Sebenarnya tak tahu pun only Mee ade kat Putrajaya
So kami waze ke Presint 5. 
sesat sesat sesat tak jumpa kedai. 

Then google lagi rupanya ada tulis kecik kat google tu Only Mee ada di Marina Putrajaya
Marina Putrajaya dekat je dah. 
 Kami paking kat roundboard depan Marina Putrajaya
Then nampak terus sign Only mee *lompatlompat

Orang takde lansung
Masa sampai ni dalam jam 630 ptg
Kiteorg duduk luar. 
Jadi boleh la tengok orang jogging


Menu saye.
Ayam black pepper*recomended

Happy face. Thehee!



Thursday, November 12, 2015

Resepi ikan masak taucu

Hye kesayangan
Harini entry lebih bersifat surirumah. 
Disebabkan en husband suka makan di rumah nampaknya kalau ada masa lapang kenelah wife memasak.
 Sebenarnya takut nak cuba resepi google sebab tak semua resepi kita holeh pakai. Tapi resepi ni kita da masak and en suami suka sangat. Sampai bertambah pinggangnya. Wiwi. 
Kali ni nak share resepi ikan masak taucu.

BAHAN - BAHANNYA :-)
4 kepingan ikan parang, cuci bersih dan perap dengan sedikit garam dan serbuk kunyit
1 1/2 camca besar taucho
1 camca besar sos tiram
1 cawan air
Secubit gula
Sedikit sos ikan
1 biji bawang besar hiris
3 ulas bawang putih, titik
1/2 inci halia, dititik
1 biji cili merah, belah 2
1 biji cili hijau, belah 2

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Ikan digoreng hingga kuning keemasan, tapi jangan terlalu garing. Ketepikan. Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Tumis bawang besar, bawang putih dan halia hingga harum, masukkan taucho dan sos tiram tumis hingga harum, guna api kecil.
  2. Tuang air dan kacau rata. Masukkan ikan, cili belah dan secubit gula, biar mendidih hingga pekat. Masukkan sedikit sos ikan, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat...

Sunday, March 8, 2015

TEKS MC MAJLIS PERASMIAN MESYUARAT AGUNG PIBG KALI KE-16 SK DESA TASIK 2015


 (Aliff)
Assalamualaikum w.b.t.

Saya bagi pihak majlis mengalu-alukan kehadiran semua hadirin ke Majlis Perasmian Mesyuarat Agung PIBG SK Desa Tasik tahun 2015.
Majlis akan bermula sebentar lagi.  Para hadirin dipersilakan mengambil tempat duduk masing-masing.
Bagi pihak urusetia, saya ingin menyampaikan beberapa makluman kepada para hadirin.
-          Aturcara majlis adalah seperti yang tertera pada buku program.
-          Mohon kerjasama daripada hadirin sekalian untuk tidak mengaktifkan telefon bimbit atau meletakkan nada ’silent mode’ bagi melancarkan majlis kita pada pagi ini.
-          Mohon kerjasama para hadirin agar berdiri semasa perarakan masuk tetamu kehormat kerana sebaik sahaja Tetamu kehormat mengambil tempat di pentas, kita akan menyanyikan Lagu Negaraku. Harap maklum

*5 minit sebelum majlis
(kak Affini)
Mengumumkan ketibaan
Yang Berbahagia En Norazman bin Siron, Yang Dipertua PIBG Sekolah Kebangsaan Desa Tasik,
En Nor Azmi Amin b Abd Rahman Naib Yang dipertua PIBG diiringi oleh
En Azhari b Haji Omar, Guru Besar Sekolah Kebangsaan Desa Tasik


Ketibaan tetamu kehormat

****PERSEMBAHAN TARIAN SELAMAT DATANG

(kak Affini)
Begitulah persembahan yang penuh bersemangat iaitu tarian Selamat Datang daripada wakil murid murid SK Desa Tasik di bawah bimbingan Pn Maslina

Persembahan tarian selamat datang
 (kak Affini)
Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum salam sejahtera
Pembuka kata lidah bicara
Izinkan saya mulakan bicara
Semoga majlis disambut ceria


1.      Yang Berbahagia, En Norazman bin Siron, Yang Dipertua PIBG Sekolah Kebangsaan Desa Tasik
2.      Yang berusaha, En Noor Azmi Amin b Abd Rahman, Naib yang Di-pertua PIBG
3.      Yang Berusaha, En Azhari b Haji Omar, Guru Besar Sekolah Kebangsaan DesaTasik.
4.      Yang Dihormati, En.Syukli Noor Azmin bin Mior Yahya, Guru Penolong Kanan Tadbir dan Kurikulum,
5.      Pn. Hanita binti Ahmad Basri, Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid,
6.      Pn Salmah binti Sulaiman,Guru Penolong Kanan Kokurikulum,
7.      En Muhammad Rizal bin Manaf, tugas Guru Penolong Kanan PPKI,
barisan para guru, AJK PIBG, ibu bapa dan hadirin hadirat sekalian.

Alhamdulillah, setinggi-tinggi kersyukuran dipanjatkan ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah izin dan kurnianya, kita dapat berkumpul pada pagi ini bagi menjayakan Majlis Perasmian Mesyuarat Agung PIBG SK Desa Tasik bagi tahun 2015.

Pihak sekolah mengalu alukan kedatangan tetamu kehormat kita pada hari ini, iaitu
-          Yang Berbahagia En Norazman bin Siron, Yang dipertua PIBG SK Desa Tasik dan
-          En Noor Azmi Amin b Abd Rahman, Naib Yang Dipertu PIBG ,
-          Dan ibu bapa ke Mesyuarat Agung PIBG SK Desa Tasik yang ke 15 pada hari ini.

(Aliff)
Hadirin yang dihormati,
Kecemerlangan dan kemenjadian anak-anak adalah aset yang amat bernilai dalam sesebuah keluarga. Lantaran itu, permuafakatan antara ibu bapa dan guru adalah tunjang pemangkin kepada kejayaan dan kecemerlangan sesebuah institusi pendidikan
Justeru, kerjasama dan komitmen yang dicurahkan oleh ibu bapa dan guru amat penting untuk melahirkan murid yang cemerlang.

Untuk itu, objektif mesyuarat agung PIBG SK Desa Tasik kali ke-15 ini diadakan adalah untuk memberi peluang kepada ibu bapa dan penjaga serta guru berbincang, berkolaborasi, berunding dan bekerjasama antara satu sama lain berkenaan dengan cara memperbaiki taraf pendidikan murid sekolah ini. Diharap mesyuarat yang akan kita adakan nanti berjalan dengan lancar dalam suasana yang harmoni.
Kata aluan pengerusi majlis
(kak Affini)
Hadirin yang dimuliakan,

Bagi memula dan memuliakan majlis, marilah sama-sama kita menadah tangan bermunajat dan memohon berkat agar segala urusan mendapat rahmat.  Untuk itu, majlis mempersilakan  Al Fadhil Ustaz Mohd Fuad B Ahmad Tajuddin untuk memimpin bacaan doa. Dipersilakan

*********** (Doa)
(Aliff)
Amin Amin Ya Rabbal `Alamin,
Majlis mengucapkan terima kasih kepada Ustaz Mohd Fuad di atas pimpinan bacaan doa sebentar tadi. Semoga majlis kita akan mendapat rahmat dan hidayah sehingga ke penghujungnya.

Bacaan doa
(Aliff)
Makan durian bersama pulut,
Duduk bersembang di atas serambi
Tampillah tuan kami menjemput,
Bersama ucapan kata perasmi

Untuk itu, majlis dengan sukacitanya mempersilakan Yang Berusaha En Azhari b Haji Omar, Guru Besar SK Desa Tasik untuk menyampaikan ucapan, seterusnya menyempurnakan majlis perasmian Mesyuarat Agung PIBG SK Desa Tasik kali ke-15.
Majlis dengan segala hormatnya mempersilakan.

*********Ucapan/perasmian GB SKDT
Hadirin yang dihormati sekalian,
Rasmilah sudah Mesyuarat Agung PIBG SK Desa Tasik yang ke 15 pada hari ini.
Majlis merakamkan setinggi-tinggi ucapan terima kasih atas kesudian tuan  merasmikan majlis kita sebentar tadi.

Ucapan Perasmian oleh En Azhari b Hj Omar
Seterusnya dipersilakan En Amiluddin Haji Latip selaku pengurus besar Korporat dan Perhubungan Awam untuk menyampaikan ucapan seterusnya menyempurnakan sesi penyerahan cek kepada PIBG SK Desa Tasik. Majlis mempersilakan.

*** Ucapan

Dijemput EN Norazman b Siron selaku YDP PIBG SK Desa Tasik diiringi oleh EN Azhari b Hj Omar untuk menerima sejumlah cek.

*** sesi penyerahan cek

Jutaan terima kasih diucapkan kepada En Amiluddin Hj Latip di atas ucapan dan sumbangan cek sebentar tadi.

Ucapan pengurus besar dan penyerahan cek
Seterusnya dipersilakan En Norazman b Siron YDP PIBG untuk menyampaikan ucapan.

*** Ucapan

T kasih diucapkan kepada En Norazman b Siron atas ucapan sebentar tadi.

Ucapan YDP
(Aliff)
Majlis diteruskan lagi dengan Penyampaian Sijil kepada ahli Jawatankuasa Persatuan Ibu Bapa dan Guru Sesi 2014/2015 yang telah mengembleng tenaga dalam menerajui persatuan PIBG
Untuk itu, majlis menjemput En Azhari b Haji Omar, Guru Besar SKDT untuk upacara penyampaian sijil.  Majlis dengan segala hormatnya mempersilakan.

**********(Rujuk senarai nama AJK PIBG)
Bagi kategori AJK Guru, dipersilakan..
-Dimulakan dengan..
-Dipersilakan *nama* selaku *jawatan*..
Bagi kategori AJK ibu Bapa, dijemput..

(kak Affini)
Majlis mengucapkan terima kasih kepada En Azhari b Haji Omar di atas kesudian menyempurnakan penyampaian sijil sebentar tadi.

Penyampaian cenderahati/sijil oleh En Azhari
(kak Affini)
Seterusnya, majlis mempersilakan Cik Siti Elina untuk taklimat ringkat I Think. Majlis mempersilakan.

(Aliff)
Terima kasih diucapkan kepada Cik Siti Elina di atas taklimat ringkas i Think itu tadi. Diharapkan ibu bapa dan hadirin dapat memperoleh maklumat di atas info I Think sebentar tadi.

Taklimat i Think
(Aliff)
Sebelum kita meneruskan majlis dengan mesyuarat Agung PIBG, marilah kita sama sama menyaksikan persembahan coral speaking yang terdiri daripada wakil pengawas tahun 4 dan tahun 5, SK Desa Tasik.  Dipersilakan.

  *** PERSEMBAHAN CORAL SPEAKING

(kak Affini)
Majlis mengucapkan ribuan terima kasih kepada kumpulan choral speaking  sebentar tadi. Untuk makluman, persembahan koir itu tadi dibimbing oleh Guru Penolong Kanan Hal Ehwal murid, Puan Hanita bt Ahmad Basri.

Persembahan koir
Tambahan :
Untuk makluman, wakil Bank Rakyat berbesar hati ingin menyerahkan sumbangan plak kepada PIBG SK Desa Tasik. Untuk itu, dijemput En En Norazman bin Siron YDP PIBG diiringi Guru Besar SK Desa Tasik untuk menerima sumbangan tersebut.

***TERIMA SUMBANGAN

Jutaan terima kasih diucapkan kepada wakil Bank Rakyat di atas penyampaian sumbangan sebentar tadi

Penyampaian sumbangan
(kak Affini)
Madah diungkap santun bicara
Pantun dilantun mengusik hati
Salah dan silap tutur biacara
Pohon diampun seikhlas hati

Oleh itu, berakhirlah majlis perasmian kita pada hari ini. Sekalung penghargaan yang tidak terhingga diucapkan kepada yang Berbahagia En Norazman b Siron, Yang Dipertua PIBG SKDT dan En Nor Azmi Amin bt Abd Rahman, Naib YDP PIBG atas kesudian meluangkan masa menghadiri majlis kita pada hari ini.

(Aliff)
Ucapan terima kasih juga kepada tuan Guru Besar, guru-guru penolong kanan berseta Ahli Jawatankuasa PIBG sesi 2014/2015 dan ahli jawatankuasa pelaksana Mesyuarat Agung kali ke-15 serta mereka yang terlibat secara lansung atau tidak lansung bagi menjayakan majlis ini.

Majlis akan diteruskan dengan Mesyuarat Agung PIBG SK Desa Tasik kali ke-15. Untuk itu saya menyerahkan majlis kepada Yang Berusaha En Azhari b Hj Omar, Guru Besar SKDT untuk meneruskan mesyuarat agung pada hari ini.

Sekian sahaja dari kami. Kami akhiri dengan lafaz yang mulia Wabillahitaufikwalhidayah.. wassalamualaikum wbt.
Bersurai

Friday, June 20, 2014

Floria Putrajaya 2014

Assalamualaikum kesayangan

Nampak tak payung banyak banyak tu.
saya sekarang berada di Floria.

kalau anda memang suka tengok landskap, bunga, daun, rumput,
sila datang laju laju ke Putrajaya sekarang.
*tepek sunblok
*pakai topi

lokasinya di Presint 4 di Pesisir tasik Putrajaya.
tapi di poket kena sediakan RM 3 (seorang) dewasa
dulu tak perlu bayar.
tahun ni kena bayar pula.

banyak badan badan swasta dan kerajaan yang join.
tak ketinggalan sekolah sekolah, universiti dan lain lain.

yang paling best sekolah saya, SK Desa Tasik turut serta.
sekolah lama SK Presint 18(1) pun ada dan mereka menang ! 
Tahniah daripada guru yang pernah mengajar 3 bulan saja di sana.
thehee ! 










Alhamdulullah syukur.
sudah selamat balik rumah.
berjalan di sini awal petang yang panas.
jadi kena berjalan sambil tutup mata.

Jumpa lagi 

Wednesday, April 30, 2014

Di kala rasa lemah itu menerpa

Assalamualaikum..


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
memang.
rasa lemah itu kadangkala menyapa diri.
ujian yang datang bertimpa-timpa kadang kala boleh membuatkan kita rebah dan tersungkur.


Terkadang, cukup satu ujian yang menerpa,. Nanum beratnya sudah cukup membuat kita hilang arah,
jika kita berjaya bangkit, dan kembali melangkah, Akhamdulillah.


namun kadang kadang, kejatuhan yang kita alami itu seperti merampas segala upaya kita. baki tenaga yang masih tersimpan hilang entah kemana, membuatkan hari esok seperti macam tiada.


bagaimana kita harus hadapinya ?
memang, menyuruh orang bersabar tatkala diuji jauh lebih mudah berbanding diri sendiri yang menhadapinya.


kata kata peransang dan semangat yang kita sering lafazkan kepada teman teman juga ada masanya tidak berkesan terhadap diri. keyakinan yang ada pun seperti tidak wujud.


bagaimana kita nak memotivasikan diri sendiri ?

pertama, kita mulakan dengan bersangka baik terhadap Allah.


berlapanglah dada kerana Allah, bahawa Allah menentukan segalanya. Yakinlah (Firman Allah): "Janganlah takut, jangan berdukacita." (Al-Ankabut 29:33)


kita kena tahu bahawa tak semua yang kita suka adalah yang terbaik untuk kita. Kita mungkin tidak tahu ada benda yang kita tidak suka, tetapi benda iu adalah baik untuk kita.
aApa yang kita perlu buat, Yakin dengan janji Allah bahawa Dia akan menggantikan sesuatu yang lebih baik dari sebelumnya.


kemudian, bersabar.
percayalah berkat kesabaran kita, insyaAllah ia akan membuahkan hasil yang bermanfaat. kerana kita tidak dapat sangka bahawa bila segala kesulitan ini dah dapat diatasi, kita akan dapat merenung kembali hikmah yang Dia aturkan itu, sambil dirimu tersenyum.


Allah did not promise that life would be easy,but He did promise to go with you every step of your life with Him by your side..


ketiga adalah kesilapan kita.
ada masa kita silap.
kita rasakan kita sudah cukup kuat, bagaikan kita sudah cukup kebal dari segala masalah.
kadang kadang kita rasakan kita mampu berdiri sendiri hinggakan kita fikit semua ujian mampu kita tanggung seorang diri.


bukan kita tidak boleh berdikari.
namun, kita sering lupa hakikatnya, kita ini hanya makhluknya yang serba lemah yang kekurangan. mampukah kita menanggung semua ujian itu dengan sendirinya tanpa sebarang bantuan ?


Allah hendak memberikan keringanan kepadamu, kerana manusia diciptakan (bersifat) lemah." - [Surah An-Nisa', 4: 32]


kita sering merasakan kita cukup kuat, berkuasa, 


sedangkan hakikatnya, kita sendiri tak punya kuasa jika Dia tidak mengizinkannya.


wujudnya saat muhasabah


manusia jarang sekali mahu muhasabah diri. tatkala disentap dengan ujian barulah wujud saat kembali berfikir apakah silap salah selama ini. itupun jikalau mereka sedar.


maka, salah satu hikmah dari ujian yang diturunkan adalah wujudnya masa dan terdetiknya hati untuk kita bermuhasabah.



Manusia itu selalu bersifat lupa diri tatkala diberi nikmat. Namun, tatkala kita diuji dengan sedemikian rupa, barulah kita bersegara kembali mencariNya.

 Sungguh-sungguh kita mohon padaNya agar dipermudahkan segala kesulitan yang ada. Sedang selama ini, hendak mengingatiNya sebentar pun terasa berat. Astagfirullah, hamba jenis apakah kita ini?

Bersangka baiklah kepada Allah atas ujian yang menimpa kita.
Dia mahu kita kembali kepadaNya.
Dia mahu kita selamat di 'sana'.
Dia mahu kita merenung sebentar dan bermuhasabah kembali.

Jawab dengan hati kita. . .

Benarkah selama ini kita telah meletakkan Dia sebagai matlamat hidup kita?
Atau tanpa sedar kita meletakkan perkara-perkara lain (nikmat-nikmat yang Dia tarik itu mungkin) sebagai tujuan hidup yang mesti kita capai?


Fikirkan...



Jika sekarang kita sedang menangis, sebutlah ALHAMDULILLAH!
Jika sekarang kita sedang dlm kesakitan, sebutlah ALHAMDULILLAH!
Jika sekarang kita sedang bermasalah, sebutlah ALHAMDULILLAH!
Jika sekarang kita sedang mederita jiwa dan perasaan, sebutlah ALHAMDULILLAH!
kerana itu tanda Allah mengingati kita dengan menganugerahi dugaan yg mewah kpd kita..agar kita slalu berharap padaNya..meminta kpdNya..
tetapi 
Jika kita sedang bersenang hati, tersenyum menampakkn gigi, BIMBANGLAH HATI! kerana takut2 kita dilalaikan oleh Allah..Nauzubillah..wallahualam..

link bersangkutan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...