Tuesday, January 25, 2011

AKTIVITI : Clorine Test

 Minggu lepas punya lepas, saye belajar cara nak potong kaca
walaupun semua kaca yang saye potong retak,
takpe.
Sabar.

Macam ni.
Potong kali pertama retak.
Kali kedua kene konfident, retak lagy.
kali ketiga dengan konfident, sambil cakap kat kaca, 
"jangan risau. Aku tak potong kau dah."
Huu..
merosak kaca betul.
Maaf la ye.
Potong kaca memang susah.

Hari ni belajar nak uji kandungan kimia dalam air.
kene buat Iron Test, Hardness Test, Clorine Test dan macam macam test yang tak pernah dengar lagy.
Tapi sampai nak buat Clorine Test tu kene buat sampai 3 kali.
Mata dah bulat tengok instrustion.
sampai dah boleh hafal apa larutan yang kene guna



Cara nak buat Clorine Test :


Letak 5 mL larutan yang nak uji (Air Paip Terus)


letak 2 titis Diphenyl Carbazone Indicator sampai air jadi merah keunguan.Ok jadi
letak Nitrit Asid setitik setitik sambil goncang sampai larutan jadi kuning. Ok jadi.
Lepas tu letak setitis demi setitis Mercury Nitrate Solution. sampai jadi violet.
 tp tak jadi Violet.
Jadi bacaannya 1000Cl¯
da siap !


Hasilnya !

Bersama larutan yang diuji.
kumpulan lain ada ambil air longkang dan air ikan keli :)

Dah siap. Rehat!

Sampel air ikan keli. wohoo ! 
warna Warni ibarat haty ini

No comments:

link bersangkutan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...