Friday, January 18, 2013

TIPS hilangkan kegemukan

kita apa yang kita makan 
kebanyakan orang yang belebihan berat badan cuba fikir balik. apa pilihan yang kita dah buat 20 tahun lalu?
kita jadi macam ni sebab pilihan yng kita buat 20 tahun lalu
apa  kita nak jadi 20 tahun akan datang adalah pada hari ni.

bila dah gemok dan lemak berlebihan, bagi wanita2 yg ingin jalan pintas buat liposuction
sebenarnya lipo. lipo ye bukan Hippo. Hippo tu binatang yang comelcomel. Lipo tu memang satu kaedah untuk hilangkan lemak tapi tentu ada kesan sampingan yg mungkin bahayakan untuk kita
bagi wanita kalau buat lipo tapi tak mengubah tabiat pemakanan 
satu usaha yang sia sia

jadi kalau nak ubah tabiat untuk hilangkan kegemukan
kita ingat macam ni,
saya ingin makan sihat bukan makan sedap. katakan saya bukan nak hilang berat badan tapi saya nak lepaskan berat badan. bila kita katakan hilangkan berat badan, maka hilang akan jumpa balik kan? 
sebab tu kita lepaskan berat badan yg tak berguna ni

untuk lebih effektif kurangkan berat badan,

1, jangan sesekali tak makan pagi.
kalau tak makan pagi, kadar pembakaran sangat lemah

kepentingan makan pagi seperti kata pepatah,
" Eat BREAKFAST like a king, LUNCH like a Prince,DINNER like a beggar "

2. tidur yang cukup
bila tidur cukup, badan akan repair dan menyihatkan badan


3. minum air dengan banyak. kalau kita akan pastikan ada botol air yang ada air. bukan botol kosong. kat sebelah katil.
sebab nanti bangun tidur akan terus minum air. sebab bila kita tidur, mean badan kita tak dapat air selama 8 jam. sebeb tu kita perlukan air untuk aktifkan balik organ organ kita yang dah tidur tu untuk kerja balik. Sebenarnya minum air waktu pagi ni elok untuk lancarkan balik aliran darah dan bersihkan dalaman badan kita.


4. makan banyak kali tapi sedikit sedikit. jangan pula makan sekali tapi sekali 10 pinggan. lepas tu tak makan sampai malam. Konferm usus korang terkejut. kalau tak terkejut pun sakit jantung


Ingat ! 
kita bukan hanya nak jaga fizikal tapi jiwa kita. 
jangan hanya fokus cantik badan tapi cantik hati kita 
selalunya orang yang kurang tekanan, berat badan payah nak naik, 
orang yg kurang makanan emosi seperti kasih sayang akan perlukan makanan fizikal sebab tu dia panggil emotional eating  iaitu dia akan makan untuk topup balik kekurang makanan emosi tu.

kita ni bukan kurus mana pun nak bagi nasihat nasihat. :) 
sumber petik dari Prof Dr Muhaya Mohamed (pakar mata dan pakar inspirasi) masa rancangan Entry Jameela dan kita tambah sikit-sikit

Jom sihat :) 


No comments:

link bersangkutan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...