Thursday, April 7, 2011

AKTIVITI : cuci akuarium cara betul

Pada jumaat yang lalu,
sebagai buah tangan untuk bengkel KH kesayangan kami,
bertempat di SK Taman Mutiara Rini, Johor,

saya dan Jaimah. *praktikumate
telah berjaya membersihkan satu akuarium yang sangat comel

2 orang saje !
selama ni kat institut cuci 1 akuarium 5 orang.


langkah cuci akuarium :
  1. keluarkan semua barang termasuk batu dan pasir.
  2. keluarkan air dan ikan juga. jangan kluarkan air tapi ikan biar. mati lah ikan. cian ikan.
  3. bersihkan guna air garam. jangan guna air sabun pinggan. tu nak membunuh ikan namanya. Hihi
  4. basuh2 hingga hilang bau rasa dan warna
  5. lepas tu isi balik air dalam akuarium. 
  6. cuci suma alatan dan bahan termasuk batu batu. cuci guna air garam jugak.
  7. sediakan larutan klorin. masuk dalam akuarium jugak. 
  8. masukkan batu dan alatan yang dah dibersihkan.
  9. Aih. suma main masuk2. hikhik
  10. lepasa tu baru masukkan ikan tersebut.

oleh kerana tekanan paip berkurang,
kami terpaksa keluarkan air menggunakan baldi dan cebok.

projek dimulakan selepas waktu persekolahan sampai jam 3 petang.

lepas ni, 
mesti ikan itu sangat gembira 
kerana mendapat rumah baru yang yang sangat bersih dan suci.
mesti ikan tu lagi merontaronta bila dikeluarkan dari akuarium.


ikan bersama tempat tinggalnya yang berwarna kuning emas.
Isk kaya ikan ini.
kaya dengan penyakit


akuarium selepas disental oleh 2 orang cikgu




tahan nafas.
hulppp!

sampai masuk dalam sinki.
dasat. dasat.

kesimpulannya : 
kami memang suka cuci akuarium. :)

6 comments:

Mohd Zairy Firdaus Bin Mohd A'sri said...

cuci kt singki je? xbanjir ke?
hehehe...

chaiyok2...

kelipKELIP said...

patut cuci kolam ikan..baru best.. =p

Nur Affini Mohd Mashudi said...

Kelip kelip : kolam ikan ? tak wujud agy.

Abg zairY ; tu je yg mampu

Aliff_Latiff said...

kenapa tak guna water filter??

Nur Affini said...

water filter pun da xbfungsi *kaler kuning sebab akuarium tak bercuci sampai lah kami datang.

Sophy Sufian said...

Baru tau rupa²nya cuci aquarium tak boleh guna sabun pencuci pinggan hehehe

Thank you for sharing...

link bersangkutan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...