Tuesday, April 26, 2011

AKTIVITI : Amali haiwan kesayangan dan ikan hiasan

Baiklah murid murid.
hari ini ticer nak mnegajar macammana nak buat masakan bergoreng.
masakan kita hari ni diberi nama Hamster goreng bersalut chocelat.
bahan bahannya adalah..
  

..

siaran tergendala untuk 2 saat

..


isk isk..
korang nak makan ke binatang tomey tu.
nak picit hidung pun tak sanggup.
inikan nak makan.
nanti kita makan makanan lain yang pelik.
lemang katak ke.. huhu

Hari ni Mama Fini (dah tukar) selalu ticer fini.
ada amali hamster dan ikan hiasan.

untuk hamster, kiteorang kene mandikan dan sikat bulu
dan kene hias rumahnya.

untuk ikan hiasan pulak.
amalinya kami kene buat :
pasang undergravel filter.
letak pasir.
letak hiasan.
pasang pam
letak air (teknik gunakan piring untuk elak pasir berterabur)
letak tumbuhan akuatik.
letak ikan Molly * tak boleh campur terus
nanti ikan terkejut sebab suhu air tak sama

jom tengok suasana bilik amali macammna.
gambar dekat bilik amali hamster je.
sebab bila dah buat amali ikan hiasan sampai lupa nak tangkap gambar sebab penat.

fiq menguruskan hamsternya.

Fiq masih lagi kejar hamsternya.
Hamster ni bedak pun takmo. 
ala cayang cayang..


hamster yang sangat teruja dapat rumah baru.
sukee..
sampai sampai dekat dalam rumah semua serbu tempat makanan
lapar ye sayang asik mandi bedak..


hamster bersama rumah baru.


hamster yang bau bedak carry junior. :p
ps : tuannya yang pakai lah bedak tu. hikhik


hamster : oh mak kau terjatuh !


hamster bila dah wangi pakai bedak banyak banyak baru boleh dukung, 
kish.. Muah !


Fatin.
pasangan memandikan hamster


tengok hamster bergadoh atau tak.
bukan semua hamster suka hamster lain.
hamster pun kenal kawan dye.


cikat bulu hamster bagi kemas sikit taw..
nanty boleh bawak jalan pergi CS.


Amali yang bermula jam 8 pagi habis jam 1 petang.
Masa 1 jam setengah untuk hamster dan ikan.
banyak info yang dah dapat daripada amali ini.
Terima kasih En Agos dan En Ahmad Fuad.

4 comments:

mira mir said...

suka!!!! nnt blk ipti nak bela ^^

Nur Affini Mohd Mashudi said...

oh..kita tak jumpa da tak dpt nak bg kita punya. :(

NOR FATIN BT. ABD MOHKSIN said...

didi n dido cayang..ngee~~

Nur Affini Mohd Mashudi said...

tiyutkan Atin ! :)

link bersangkutan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...