Thursday, December 16, 2010

Azam tahun baru

Nak tahu tak apa yang saye suke sejak saye jadi JPP?
Memanglah tak dapat duit ke hape kan.
Tapi sebenarnya banyak peluang yang dah dapat.

 Watikah perlantikan kali ke-2 
(YDP dan Naib saya takde. sebab mereka sibuk berpraktikum)


barisan JPP 45
Tahun lepas ni. Biro Penerbitan

Contohnya, 
saya dapat termuramah Tn Hj Marwar pensyarah yang dah bersara.
walaupun beliau tak kenal saye dan saye pun tak kenal beliau
Tapi pertama kali berwawancara dengan beliau dah tertarik dengan sikap pendidik beliau.

Tak cukup lagi ?

sempat lah pule kan wawancara Tn Hj Saripan iaitu mantan Pengetua MPTI (dahulu)

sekarang IPG KTI..
Bukan senang nak jumpe beliau.
berjumpa dengan beliau hari tu pun terpaksa berkatakata laju 300 patah kata per 10 saat
kerana beliau ada urusan di tempat lain.
Kirenye kalau orang lain dapat tengok gambar,
saye dapat tgk life,, siap boleh sembang sembang lagi..
siap isteri beliau tunjukkan gambar semua anak beliau.
Sangat bagus !

itulah kelebihan JPP.
sebenarnye banyak lagi lah..
nak cakap satu satu nanty nnty kesian kamu 
kene luangkan masa sehari suntuk baca 1 entry ini saja :)


Oke. kelebihannya :

kamu boleh duduk depan sekali mase perhimpunan.

kamu boleh berjumpa dengan orang atas. Kata je  kamu JPP mesty boleh masuk bilik mereka.
Ape2 je yang berlaku, orang akan panggil kamu.. Tak ke femes dalam seminit dua ? cukup lah :)
boleh duduk maktab lama sikit. orang lain cuti. kamu masih ada di maktab. (kelebihan ke)
Boleh pergi ke luar negara :)
dan yang terakhir. Banyak pengetahuan dan pengalaman. 
contohnya jd MC perhimpunan (ok lah tu kan)

eh kenape tersasar dengan tajuk entry kali ni ?
Baiklah.
Tahun baru akan menjelma diri dalam bebearapa minggu lagi kan..
Jadi bile tahun baru mesty ada azam kan.
sebernarnya azam tahun baru saya ini lebih kepada saye sebagai seorang pelajar.
Nak tingkatkan kemahiran komunikasi terutamannya, 
seorang guru bukan saja perlu berjaya dalam akademik. Tapi kurikulum dan kemahiran lain.
contoh : kemahiran mengurus bilik darjah, menjadi MC, kemahiran berpidato, kemahiran urus masa 
( oh, pakej saya dah cukup ke semua ni ? )
sebab..
Tahun depan akan mula berpraktikum.
kaki dah banjir
mata dah tak tentu arah.
tangan da menggeletar.
harap praktikum saya baik baik saja.
doakan saya ye !


1 comment:

Ila Aqilah said...

thee..good luck cikgu fini =)

link bersangkutan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...