Tuesday, September 20, 2011

Resepi Inovasi #1 Buah Melaka Pelangi Badam


ini adalah masakan untuk inovasi masakan saya yang pertama.
tak tahu nak ubah apa, cuma ubah warna dan salutannya saja.
tukar kelapa kepada badam yang dah dihancur kasar.

sapa sapa yang nak try buat, senang je.
kat bawah ada bagi cara nak membuatnya.
oleh sebab menu kali ni senang, mudah cepat nak buat, 
saya dan Fatin buat slow slow.
Atin buat cake Bebola Chocolate.
Air kiteorang buat air Punch Buah-Buahan.


fini dan Fatin sibuk buat resepi inovasi masing masing.
minggu ni apa pulak ye.
pisang goreng nak inovasi jadi ape ye?
tunggu... :)

ini hiasan meja kiteorang
kalau tengok kedudukan telinga cawan, 
mesti telinga tu tunjuk pukul 4.
kalau makan guna sudu.
kalau makan tak guna sudu
letak telinga cawan pukul 8
kenapa?
 jeng jeng jeng :)




ini adunan yang telah dibulatkan
cantik kan kaler die?
cuma biru tu kene letak sikit je kaler.
nanti tak ade sapa nak makan.
sebab warnanya menakutkan.



hasilnye :))
bakul tu buat sendiri.
macam bakul bawak pergi pasar dah.
Isk isk >.<'


muke gigih tekan doh kaler pelik
tangan pun berwarna warni.
oke.
cara nak buatnye adalah seperti berikut:

Ramuan :


untuk doh


3 camb tepung pulut kering
Secubit garam
4-6 camb air
¼ camt esen daun pandan
pewarna biru-beberapa titis
pewarna kuning-beberapa titis
pewarna merah-beberapa titis

untuk inti
1 camb penuh gula melaka yang telah dicincang
1 camt gula pasir

Untuk menyadur kuih
4 camb serbuk badam (yang telah digoreng)

Bahan bahan lain sehelai daun pisang segiempat berikuran 17 cm/17 cm (untuk bakul kuih)

3 comments:

Mohd Zairy Firdaus Bin Mohd A'sri said...

huhuhu, kreatif2... xpernah trpk lak nk wat cmtu...tp klu gnti badam ngn coklat mesti lgi sedap sbb.... manis :)

finiey said...

hikhik.. yekot. sebab takut manis sangat sebab kat dalam dah ada gula melaka :)

Mohd Zairy Firdaus Bin Mohd A'sri said...

owh, ade badam ngn gule mlake skali.ptt la...

link bersangkutan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...