Thursday, October 14, 2010

Seminar Kesedaran Menangani Kegiatan Pengemis dan Kutu Rayau.

4 wakil IPG Kampus Temenggong Ibrahim sudah berada di Malaysia Production Centre. BBU johor Bahru
Tadi : pukul 130 petang.
sampai pukul 530 petang.

4 orang yang sangat bertuah ini.
termasuk saye lah.
Nak pegi seminar.

Banyak juga kupasan yang menarik.

Saye paling suke qoute ney :
Pengemis suatu penyakit sosial.

Ini adalah apa yang saye dapat selepas dengar seminar :

Nak tahu tak.
Kebanyakan rakyat Malaysia terlalu pemurah sehingga bilangan pengemis semakin meningkat ! Oh. Baru tahu hari ini.

Bukan sahaja meningkat.
Ada golongan pengemis boleh mencapai 4 angka hasil dari gemisan dalam satu bulan
Sape taknak wey.
Kalau cam tu mesty sume orang nak jadi pengemis kan.
Duduk buatbuat sakit. boleh dpaat duit.
Jangan.
Allah tak sayang kalau kita buat macam tu.

kita selalu memikirkan golongan Fakir Miskin sebagai keutamaan.
sepatutnya kita memikirkan diri dahulu.
Jika kita bersedekah, tapi sewa rumah pun tak bayar.
macammana.
da lari konsep kan
Sedekah ney, sunat.
Buat dapat pahala.
Tak buat tak dapat dosa.

Cuba kita fikir,
jika kita letak fakir miskin sebagai keutamaan,
Mana kita letak isteri, jiran, dan orang luar ?
Sepatutnya, kita bersedekah dahulu kepada isteri, saudara, jiran. dalam lain2...
Ini, kita sedekah kepada orang luar yang memangnya luar.
Kan ? kan ? kan ?

Lagi satu ye.
penah tak kadangkadang tengah makan sedap.
tengah makan peha ayam kononnye..
Kononnye lah..
Anda pikirlah makanan lain pule. Hee !
Dengan tetibe datang pengemis minta sedekah.
kita golongan perempuan mesti bagi je kan duit.
sebab taknak dia datang lagi ganggu.
Ataupun kawan kita cakap.
"ko bagi je seringgit. Nanti dia pegi lah."
Itu bukan sedekah ye kawankawan.
Sebab niat kita dah lain.
Niatnye supaya taknak dia ganggu kita dan nak dia cepat pergi kan.
Sedekah adalah lebihan harta kita untuk diberikan kepada orang lain.
Saye tak ikut teks ye.
Hanya jari ney je.
Laju btul taip.

Allah sangat suka orang yang sembunyikan kemiskinan.
Hukum meminta seperti pengemis ini adalah berdosa.
Kerana apa ?
Kerana kita dikurniakan nikmat anggota badan.
Mengapa kita tidak menggunakan nikmat tersebut untuk bekerja ?
Mengapa perlu bergantung kepada orang lain.
Lu pikir lah sendiri *Nabil punye.

Konsep sedekah adalah, bermula dengan kita.(yang memberi)
Tapi, apa yang berlaku sekarang,
Mereka (pengemis) yang bermula dahulu. *meminta sedekah.



Sebelum pergi. Tangkap pikcer kat Jabatan HEP.

Shh.. seminar dah mule.

Pasangan saye ke seminar.
Namanya Jaimah. Dia sangat tiyut taw.

Eh. apa kena mengena padang pule.

Balik pukul 530, lajulaju pegi bilik.
terus ekot kawan pegi sokong pelajar semester 4 lawan bola.

Akhernya ! *bunyi nerver gendang.
Menang !
lompatlompat sikit je. *toinktoink.
Malulah sebab ramai orang.

Tak sia2 lari lajulaju kan.



1 comment:

TUN TIJAH said...

mane 1 yg nak dikomen nih.....isu seminar + peminta sedekah + keikhlasan pemberi sedekah + padang bola + main bola + lari2 ......

link bersangkutan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...