Friday, November 16, 2012

MENARIK : kelebihan sinaran matahari



jangan terkejut bila mula mula lagi tengok muke kita penuh screen. hee

hari ni dah hari ketiga kita berjongging di Taman Saujana Hijau Presint 11,
lokasi ni dipilih atas sebab
sangat sangat sangat sangat sangat dekat dengan rumah. Yippie!

kita memang suka keluar jogging pagi pagi
sebab matahari tak terik sangat.
tapi kalau kat sini, 
orangnya suka jogging lambat.
dalam jam 8 baru la ada orang

kalau sebelum tu,
hanya kita dan bau rumput saje. hee

hari ni kita nak kongsi kelebihan sinaran matahari yang kita boleh dapat

kalau nak mandi cahaya matahari
jangan pergi berjemur pulak pukul 10 pagi tu hoi.
buat ape.
nanti keluar sihat, datang berpusupusu penyakit pulak.

jadi kalau nak dapat khasiatnya 
pergilah berjogging dalam jam 7.00 pagi hingga pukul 9.00 pagi paling lewat

nak tau kebaikannya?

1. Banyak vitamin D
Tahukah anda? 
bila kita terima sinar matahari 
selama 5 minit sama ertinya dengan memberikan 400 unit vitamin D pada tubuh kita. 
sedangkan vitamin yang dalam botol tu pun berpuluh puluh ringgit. 
siapa tak nak benda free kan? 

2. Baiki tulang
sinar matahari dapat meningkatkan penyerapan kalsium di dalam tubuh kita. seterusnya, ia dapat bentuk dan baiki tulang kita :) 
tulang sihat hidup bahagia. Oyeh !

3. Bunuh bakteria
Sinar matahari dapat membunuh bakteria penyakit, virus, dan fungus. 
Untuk merawat erysipelas, keracunan darah, peritonisis, pneumonia, mumps, dan asma,
 terapi sinar matahari sangat diperlukan. Bahkan beberapa dari virus penyebar kanser dapat dimusnahkan oleh sinar ultraviolet ini. funggus, dan bakteria di udara dapat dimusnahkan oleh sinar matahari.

4. Tingkatkan pernafasan
di sini, berlaku peningkatan kapasiti darah untuk membawa oksigen dan menyalurkannya ke jaringan-jaringan jumlah. Glikogen juga turut bertambah setelah berjemur di bawah terik matahari.

jom tarik nafas sama sama,
Fuh fuh fuh!

5. Jadi kebal
jadi kebal kat sini bukan lah korang boleh baring tengah jalan then tunggu lori lalu pijak korang
bukan bukan bukan !

kebal ni maksuhnya, 
kebal dari penyakit :)

tahu tak bila kulit kita kena sinaran matahari, sel darah putih bertambah.
*limfosit namanya.
limfosit ni memang tugasnya berperang dengan penyakit.
kira macam Super Man lah.
superr..
supperMan! 

secara tak lansung, antibodi kita akan meningkat.
Menurut penelitian, 10 minit di bawah matahari satu/dua kali seminggu dapat mengurangi risiko terkena selesema hingga 30-40%.

banyak lagi kelebihan sinaran mahari waktu pagi ni.
ini je yang dapat kite kongsi :)

Taman Saujana Hijau Presint 11


ps : Tahukah anda kalori yang terbakar saat kita berlari di pantai/pasir lebih tinggi jika kita berlari di trek jogging yang biasa :)





8 comments:

Anne Nurain said...

cantiknya tempat joging ni.. hijau je.. :)

Nur Affini said...

Yup anne.. Macam ade kt eropah sebab pokonya:)

Anonymous said...

Tak bleh ingat pagar tuh...memang berbaloi jogging...adoiii

Ummi cyng

deathPanda said...

Pgi ialah wktu utk tido....zzzz

mohd hafidz said...

Nk joging gk la :)

Mihevoli said...

cntiknyeee

Nur Affini said...

jom la datang :)

Inspektor Azim said...

adoiii bile tgk gambar admin ni...terbayang lagu milik siapakah gadis ini~~~~~~

link bersangkutan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...