Monday, December 3, 2012

MENARIK : Sate dan timun?


selalu kalau kite oder sate, kita akan oder kurang sepuluh. contohnya macam 5 atau lapan. hikhik. ade peniaga sate kadang kadang dorang tak layan sebab sikit sangat. tapi nanti kalau beli lebih kan dah membazir. kite paling banyak makan 5 cucuk. itu pun dah kenyang. hikhik. paling suka Sate Kajang kat RNR yang menghala ke Putrajaya tu. 

korang perasan tak kalau korang oder sate, peniaga tu akan bagi sekali dengan timun.  tau tak sebenarnya timun tu ada fungsi dan tugasnya yang tersendiri.


Sate mengandung zat karsinogenik.

Penelitian telah menunjukkan bahawa beberapa jenis daging tertentu yang dimasak pada suhu yang tinggi dapat memproduksi senyawa baru yang sebelumnya tidak terdapat dalam keadaan mentah. Beberapa dari jenis senyawa ini berpotensi menyebabkankanser, misalnya heterocyclic amines (HCA) dan polycyclic aromatic hydrocarbons (PAH).

PAH merupakan kelompok senyawa yang terbentuk akibat pembakaran yang tidak sempurna dari zat-zat unorganik (arang, minyak dan gas) serta zat organik seperti tembakau. Dalam daging yang dipanggang, PAH terbentuk saat lemak daging menetes ke atas arang, kemudian menyatu dalam asap dan melekat dalam makanan tersebut. PAH juga dapat terbentuk langsung saat daging yang dipanggang terlalu gosong sehingga teksturnya menjadi seperti arang. (ala yang hitam hitam tu. 
HCA terbentuk ketika asam amino (unsur pembangun utama dari protein) dan kreatin (senyawa yang terdapat di jaringan otot) bereaksi pada suhu tinggi. 

Ada 4 hal yang berpengaruh terhadap pembentukan HCA, iaitu: jenis makanan, suhu, waktu, dan cara memasak. Daging yang dimasak menghasilkan HCA lebih banyak dari sumber protein lain (telur, susu, tahu dan daging,i hati) yang mengandung sedikit HCA atau tidak sama sekali. HCA juga ditemukan dalam jumlah paling besar pada daging yang digoreng dan dipanggang terus di atas api karana melibatkan suhu yang sangat tinggi. Suhu yang tinggi ini memiliki peranan sangat penting dalam pembentukan HCA. Daging yang dipanggang dalam oven menghasilkan HCA lebih sedikit karana suhu yang digunakannya lebih rendah. Daging yang direbus dalam suhu kurang dari 100oC menghasilkan zat ini lebih sedikit lagi. Selain itu, waktu memasak yang lebih lama juga akan menghasilkan HCA lebih banyak.

Jadi, apakah sate mengandung zat karsinogenik? YA.



ini bermaksud, timun tu berfungsi sebagai SUPERTIMUN
 yang akan menghalang pembentukan kanser yang disebabkan oleh sate tu. 
jadi, rajin rajin lah makan timun ye :) 

...

khasiat lain Timun : 
01) Timun yang disapu ke wajah boleh mengurangkan kepanasan dan radang pada kulit.

03) Menghilangkan jerawat
04) Membantu pertumbuhan rambut 

05) Timun yang segar boleh memberi kelegaan kepada masalah ulser, gastritis dan pedih ulu hati.
06)  mengurangkan bengkak pada mata.
07) Pengambilan timun setiap hari membantu mengawal sembelit, ekzema, artritis dan juga gout.
08) Timun juga bermanfaat kepada mereka yang mengalami masalah pada paru-paru, perut dan dada.
09) Timun mengandungi Erepsin - enzim yang membantu menghadamkan protein.
10) Kaya dengan mineral, timun boleh membantu menghalang masalah kuku.
11) Jus timun membantu menggalakkan pertumbuhan rambut terutamanya jika ditambah jus lobak merah, kubis dan bayam. Campuran jus timun dan lobak mereka juga bagus untuk masalah reumatik disebabkan lebihan asid urik di dalam badan.
12) Membantu mengurangkan masalah tekanan darah rendah.
13) Mengekalkan kandungan alkali di dalam badan.
14) Dapat menghilangkan masalah bau badan. (Ambil sebiji timun muda dan kupas kulitnya. Cuci dan gosokkan pada bahagian badan yang sering berpeluh. Lakukan selalu samada semasa mandi ataupun selepas mandi.)



...

Abdullah Bin Jaafar berkata, 

"Saya melihat Rasulullah S.A.W memakan tamar basah dan sayur daripada jenis mentimun ( cucumber )"

( H.R Riwayat Bukhari & Muslim )



sekian :) 

8 comments:

Cik Diana said...

Menang kena sgt padanan timun n sate nie. Untuk naturalkan balik ape yg kite makn.

Anonymous said...

sok kita makan sate kat warisan plak...nak ke?

pas tu nak naek cruise...adik blanje yer


ummi cayang

Nur Affini said...

aaaa *nganga.... Jom rompak bank le :p

TUN TIJAH said...

xnak...kena tangkap nnt...lansung kempunan naek cruise

ummi cyng

Nur Affini said...

hik hik hik :)

♡ izzah ♡ said...

tak suka timun sbb timun berlebihan boleh sebabkan keputihan =(
But then,after reading this rase mcm nak mkn timun banyak2 mcm hubby slalu buat.hoho

TUN TIJAH said...

Izzah: boley makan. tapi jangan lebih. kalau kita makan apa apa makanan lebih sangat or kurang sangat pun tak boleh :)

ELeEa said...

Tq for the info...following you tooo..

link bersangkutan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...