Sunday, July 22, 2012

Projek Internship : Pondok Hortikultur

bermula sari ZERO,
sekarang dah banyak ilmu tentang kerja kayu.

pada internship yang lalu,
kite dan Jaimah (internship partner)
sudah menyempurnakan 3 projek.
salah satu projeknya adalah projek pondok ni.

masa yang singkat iaitu 4 minggu,
semua nak diselesaikan. 
kertas kerja, 3 projek, laporan, dan tak lupa kajian tindakan tersayang.

ini salah satu projek.
kiranya ini projek major.
yang paling besar.
mula dari potong  kayu sampai lah ke mengecat.

siapa kata perempuan tak boleh buat kerja kayu?


kayu ni dah ditanggam.
tanggam lekap, dan tanggam lekap T.
 masa untuk buat lubang pada kayu.


buat lubang pada kayu guna mesin.
sebab kayu ni tebal. (4'x4')
peloh peloh jugak masa ni.
sebab banyak kayu nak diuruskan

lepas tu potong kayu guna mesin ni pulak.
ada 6 kayu yang panjangnya 10 kaki.
panjang tak panjang lah kene angkat 2 orang.


ini kayu dah letak kat tempat nak buatnya.
letak penahan dulu.

ketuk ketuk ketuk ketuk.
jari dengan paku pun tak dapat beza.
sama je.
tu yang ketuk dua dua tu.
haa ! nilah Jaimah :)

ketuk paku pada papan.
ada 3 tingkat.

sebelah lagy..

tingkat yang ke 3

panjat panjat.
agak tinggi lah sebenarnya.


penat paku sebelah.
duduk jap.
lepas tu paku lagi.
lepas tu duduk balik.

paku bukan kerja mudah sebab kayu ni keras sikit.
tak macam projek meja kopi masa kite buat di kampus dulu.

haa.. kan tengok.
duduk lagi. :)


lepas tu ketatkan bolt.

hep hep ! 
ayam tak hidang lagi.

minta tolong budak mengecat.
dorang memang suka mengecat dari masuk kelas.
ini pun satu aktiviti pembelajaran jugak.
mengecat perlukan kemahiran.


rajin sungguh  mengecat.
sampai telinga kawan dye pun dah tak kenal.
ingat kayu.

seronok budak budak ni dapat makan free hari tu.


cat undercoat :)

semua nak dicat.

cat menggunakan warna hijau dan kuning.
warna ni kontras.

kusyuk cat dari awal pagi sampai tengahari.

emm..
sian pondok kene tutup kejap.
sebab hujan gerimis mula turun.

guna atap untuk lindungi dari kene hujan.

kami cat yang tepi tepi.
sebab kalau budak budak ni cat, 
semua nak cat.
terkena cat hijau kat cat kuning,
lepas tu cover balik guna cat kuning, terkena kat cat hijau.
dan seterusnya.
bila nak habis cenggitu

ting ! 
siap.
terima kasih budak budak.

pasang net hijau.

lepas tu skru papan atas untuk bagi net tak bergerak.

potong kayu yang lebih.

hasilnya :) 
panjang 10 kaki
lebar 3 kaki.
tinggi 6 kaki.


dengan pokok puding yang dah disemai masa praktikum 3 dulu.

bersih kan dulu pokok.

susun cantik cantik.

murid yang banyak membantu.


kerja -kerja menyusun bagi kat perempuan

dengan guru besar.


gembira :)

dengan Mentor 
sangat sangat sangat sangat sangat membantu.
 terima kasih


cepat peace!

bangga tak sangka dapat siap macam ni :)


bukan budak budak kalau tak main air. huu..

sekian :)
kenangan di SK Bandar Tenggara 2, Bandar Tenggara


2 comments:

mohd hafidz said...

Hebat ckgu kh ni..tahniah!

Anonymous said...

hai cikgu

link bersangkutan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...