Saturday, May 21, 2011

happy belated Teacher's Day

semasa bersenam 
buat aksi pelik2.

**
angkat kaki 

geleng kepada.

lompat bintang.

tangan berlipat lipat

mata juling2...

 masa pagi 
sambutan hari guru peringat IPGKTI,

ada dapat mesej dari pengarah.

mungkin boleh kongsi dengan siswa guru lain
supaya kita boleh ikut.

"Jadilah seorang guru yang
hadirnya DITUNGGU,
hilangnya DIRINDU,
ilmunya DIBURU,
nasihanya DISERU,
tingkahlakunya DITIRU,
kata-katanya DIGUGU,

SELAMAT HARI GURU 2011"


itu lah mesegnya.
selamat membaca.
dan
selamat hari guru juga.
walaupun dah terlewat.
tapi jiwa guru tetap ada dalam hati kita.

*selamat membaca*

Tuesday, May 10, 2011

Petua Rasulullah

Jika berasa terlalu penat membuat kerja rumah, alunkan zukir Subhanallah 33 kali, alhmadulillah 33 kali dan allahuakbar 33 kali. insyaAllah rasa penat akan redha. Ini lah zikir yang diajar nabi kita kepada anakanda kesayangannya Fatimah Az.Zahra ketika beliau mengadu penat mengguli gandum.


(KeranaMu aku berubah ms370)

kisah hadiah.

assalamualaikum.
Hye sume !.
 tadi tengah mengemas bilik.

kemas kemas.
terjumpa kotak masa praktikum.
kotak tu memang isi semua hadiah murid dan lain lain.

terus kelaurkan semua barang.
Jumpa !
semua hadiah yang anak murid bagi masa praktikum fasa 1 hari tu.

jadi nak share lah.
apa hadiah yang bakal murid korang akan kasi kalau korang dah jadi ticer nanti.
takdelah terkejut kalau tetibe dapat beg duit Ehlo Kitty :)

inilah hadiah yang telah terkumpul sepanjang satu bulan.
ada lagy. tapi yang ini aje lah yang buleh tunjukkan :)

ok.
kita fokus satu satu.
apa hadiah comelnye

ini set alat tulis.
siap ada buku Pook dan princess.
dan ada pemadam Ello Kitty.
comelnya kalau cikgu kat luar tu guna semua ni.


ini surat untuk ticer 
kalau tengok surat ni dye mara cikgu sebab nak tinggalkan dye.
tapi pada masa yang sama sayang cikgu pulak :)


keychain dari Singapore :)
tak payah pergi terus dapat keychain dari sana.

yang beskal tu tak tahu apa motif. 
mungkin suruh pergi jogging
bagi kurus badan oo..
rasa kalau praktikum memang tak yah pergi jogging.
sebab makanan pun jadi tak penting.
yang penting RPH dan BBM
hoye !


ini set Anak patung.
banyaknye Body guard
ada bear ni boleh main masak masak.
sorang jadi tukangmasak/waiter.
lagi dua tukang minum air sama sama.

ini Set Cincin.
cincin rindu.
cincin suruh datang sekolah balik.
cincin jumpa cikgu tepi makmal.
cincin sayang cikgu.
lagiii...
tak tahu da nak bagi nama cincin ape.
yang Strawberry tu Keychain taw


dalam beg ini ada starwberry keychain.
ini Beg bimbit Dino punya.
mana mana Dino pergi kene ada beg ni.
kalau tak dye nangis. 

ini Set keronsang.
Suh mak dye beli.
saya kata tak payah beli dah.
dye cakap nak beli untuk cikgu sebab sayang cikgu.
ok
cikgu pun sayang kamu juga :))

dah tengok semua adiah tu.
tomey, tweet, tiyut kan semua.
budak2 semua tiyut.
sampai ticer pun kene jadi macam dorang.
ok  
fine.
tice pun suka Ehlo Kitty.
hikhik  :p

Saturday, May 7, 2011

Selamat Hari Umie

Tak kesah lah nak cakap selamat hari ibu,
selamat hari Emak,
Selamat hari mamy
selamat hari Ibu..
semua bawa orang yang sama kan.
iaitu wanita yang lahirkan kita kan.
Oleh kerana esok adalah Hari Ibu
maka dengan ini saya ingin mengumumkan 

SAYA SAYANG MAK SAYA !
kat sini ada satu cerita nak kongsi.
Sharing kan caring.

buat ape simpan sorang sorang kan.
nanti rambut gugur. hihi.

macamni cerita ye.
duduk duduk.


....

Terdapat kisah pada zaman nabi ada seorang lelaki yang datang berjumpa dengan baginda kemudian menyampaikan hasratnya menyertai baginda berjihad.
baginda menjawab bukan seperti 
"adakah kamu handal dalam menunggang kuda?" 
"Adalah kamu bijak bermain pedang",
 "Adakah kamu mempunyai tubuh badan yang kuat dan sihat?"
tetapi baginda bertanya kepada lelaki berkenaan 
"Adakah kamu masih mempunyai ibu dan bapa?" 
kemudian lelaki itu menjawab :
 "saya sudah tiada bapa, ttapi masih mempunyai seorang ibu di rumah."
baginda berkata : 
"Adakah ibumu tidak memerlukanmu untuk menjaganya? 
Lelaki berkenaan menjawab :
 "semestinya dia memerlukan saya"

baginda menasihatinya : 
"Pulanglah kamu ke pangkuan ibu kamu kerana sekiranya kami berbakti kepadanya, sesungguhnya pahala yang kami akan terima adalah sama seperipahala jihad fisabilillah"

......

berdasarkan cerita tu.
tengok lah betapa besarnya pahala yang kita dapat kalau kita berbakti kepada ibu bapa.

dekat dunia ni senang dapat pahala.
antara nak atau taknak je.

contoh yang mudahnya,
kalau kita lihat gambar ibu kita pun kita dah dapat pahala.
senangkan ?
 siapa yang taknak pahala free?
kalau dekat supermarket ada sale 80 %
tak sampai 2 minit kedai tu dah tutup.
sebab belum bukak pintu orang ramai dah siap beratur panjang macam dari kedah  sampai johor

inikan free..
nak tak nak tak ?


kat sini nak ucap
selamat hari ibu !!
muahh !

ini tak tahu lah header ke ape.
umi buat lah destop wallpaper :)
*i lap u everyday 



P\s : nyanyian ibu untuk menidurkan anaknya ketika kecil adalah suara yang paling merdu di dunia

Aktiviti : Karnival Sukan Tradisional

Semalam telah berlansungnya
Karnival Sukan Tradisional kelolaan PISMP semester 5.

karnival tersebut bermula jam 230 petang.
dan tamat jam 630 petang.
dirasmikan oleh Tn HJ Abu Bakar bin Sahari
Timbalan Pengarah Pengurusan 
IPG Kampus Temenggong Ibrahim

untuk karnival ini,
Semua siswa guru semester 5 dibahagikan tugas.
saya pula bertugas untuk AJK makanan.

peserta yang terlibat adalah :
pismp sem 3 kelas PJ
pismp sem 3 kelas Bm
pismp sem 3 kelas RBT1+2

Antara permainan yang dijalankan adalah :
ketinting,
tarik upih,
lari dalam guni,
kabaddi (permainan orang india)
terompah tempurung
sepak raga
baling tin

antara semua permainan, 
mesty ramai yang tak tahu apa itu permainan Kabaddi kan.

kat sini nak terangkan bagaimana nak main permainan ni.

 PERMAINAN KABADDI
  1. Setiap pasukan terdiri daripada minimum 10 dan maksimum 12 pemain. Tujuh pemain sahaja akan bermain  di gelanggang.
  2. Sekiranya pasukan tidak mencukupi tujuh pemain, pasukan lawan akan menang tanpa bertanding.
  3. Masa perlawanan adalah seperti berikut:
  • Lelaki : 20minit/ 5minit/20 minit              - (45 minit)
  • Perempuan :15minit/5 minit/15minit     - (35 minit)

(5    minit- masa rehat untuk setiap perlawanan
  1. Para pemain diwajibkan memakai kasut semasa bermain.
  2. Para pemain tidak dibenarkan sama sekali memakai barang-barang yang membahayakan pemain lain (anting, rantai,gelang).
CARA PERMAINAN KABADDI
  1. Terdiri daripada dua pasukan yang mempunyai 7 orang pemain.
  2. Satu pasukan akan menghantar penyerang kepada pasukan pihak lawan, yang mana bertujuan untuk menyentuh salah seorang daripada pemain pihak lawan sebelum patah balik kepada pasukannya.
  3. Pemain yang harus menyebut “kabaddi” selama berada di kawasan pihak lawan.
  4. Setiap pemain hanya diberikan I minit (60 saat) untuk bermain di kawasan pihak lawan.
  5.  Pemain yang telah disentuh akan terkeluar .Pasukan lawannya akan mendapat satu mata dan mendapat  seorang pemain dalam gelanggannya(sekiranya ada pemain mati).
  6. Sementara itu, pihak pertahanan membentuk sebuah rantai seperti berpegangan tangan antara satu sama lain untuk menangkap pihak penyerang.
  7. Manakala si penyerang ditangkap dan dijatuhkan sampai kehabisan nafas, bererti si penyerang tersebut keluar.pasukan pertahanan dapat satu mata serta seorang pemainnya akan dimasukkan ke dalam gelanggang sekiranya terdapat pemain yang mati.
  8. Pemain yang mengambil bonus akan mendapat satu mata.(Bonus hanya boleh diambil apabila ada 6 atau 7 pemain)
  9. Sekiranya mengosongkan mana-mana gelanggang, pihak lawannya akan mendapat lona(2 mata).
10.  Pada akhir perlawanan, pasukan yang mengumpul mata tertinggi akan menang






antara permainan tradisional yang telah diajalankan.


kabaddi pun ada juga 

lelaki duduk.
perempuan tarik.
gagahnya :)

Ayunya main ketinting :)

Eh tetibe.
Ini pakaian pegawai untuk semalam.
wiwit !

Monday, May 2, 2011

shawl


hari ini sudah balik ke Johor semula *tutup muke.
selepas bercuti tanpa sakit di rumah.
walaupun dah sampai hostel.
tapi terasa macam kat rumah.
tinggalkan 
umi, 
abah, 
iki, 
angah,
dan 
durian.. (er..temasuk jugak ke)

oh durian. 
kau jaga diri baikbaik kat sana.
tak sempat nak makan kau pakai cimut kat dalam pety ais tu..

2 hari kat rumah.
asyik makanmakanamakan.
bayangkan...

 makan pagi bihun goreng.
tangahari nasi minyak,
malam makan ciken cop.

masa kat Putrajaya, 
sempat tengok penunggu istana kali yang ke-2.
sebab dah tengok kat johor yang pertama.
kakakku dan abangku teruja nak tengok.
lagi pun dorang banje :)
dorang dah berkerjaya.
daku masih di sini.
menghabiskan sisa pelajaran yang tinggal setahun setengah lagi. 
horay ! * girangkan haty ini kejap

hari tu ada beli shawl dari Butik Edast.
balik Putrajaya baru pakai.
Oleh kerana selendang ni besar
buatlah gaya yang takpernah pakai.
cantik sangat.
Eh..
tut tut...
 lif nak lalu..
nak naik tekan sendiri.. 
hikhik..


shawl ni cantik sebab tepynye sangatsamgatsangatsangatlah kemas.
dan materialnya tak berkilat sangat so nampak exclusive :)

nak tau tak cara pakai shawl ni.
mula kat atas. tarik bawah. tarik atas balik.gulunggulung. 


...

tada..


..

Ciap !
senangkan :)





link bersangkutan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...